TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da
kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, bilgisayar ile ilgili eğitim veren
kişidir.
GÖREVLER
Bilgisayar ile ilgili hangi bilgi,
beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına,
hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları
ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir. Bilgisayar öğretmeni, bu program
çerçevesinde,
•Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun
bir çalışma planı yapar,
•Sorumlu olduğu atölye, laboratuvar,
işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır durumda bulundurur.
(Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve basit onarımlarını
yapar.)
•Kendisine ayrılan ders saatlerinde
planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
•Öğrencilerin başarılarını
değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
•Eğitici kol çalışmalarında görev
alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler,
•Öğrencilerin gelişimlerini izler,
sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
•İşletmelerde uygulama yapan
öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik eder,
•Çevresindeki sanayi kuruluşları ile
işletmelerdeki gelişmeleri izler, ihtiyaçları saptar, bunların öğretim
programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
•Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen
ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
•Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin
alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle ilişkilerini sağlamaya
çalışır.
KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN
•Alanı ile ilgili meslek dersleri
müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma planları, not defteri, ders ve
yoklama defterleri, öğrenci iş takip formu,
•Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş
ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek alanı ile ilgili çeşitli teknik
yayınlar.
•Eğitim araçları (Projeksiyon,
tepegöz, video, TV, videobantlar, saydam, bilgisayar, bilgisayar
yazılımları, CD vb.)
•Bilgisayar bölümü meslek dersleri
öğretim programında yer alan bilgi ve becerilerin, öğrencilere öğretilmesi için
gerekli olan; malzemeler, atölye ve laboratuvar donanımları, el aletleri,
cihazlar, makineler ve eğitim setleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
•Matematiğe ve mantık disiplinlerine
karşı ilgili ve bu alanda başarılı,
•Sistematik davranabilen,
•El ve gözlerini eşgüdümle
kullanabilen,
•Düşüncelerini başkalarına açık bir
biçimde aktarabilen,
•İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
•Dikkatli, işine özen gösteren,
•Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve
çözüm yolları bulmaya çalışan,
•İnsanlarla iyi iletişim kurabilen;
sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
•Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini
anlayabilen,
•Kendini geliştirmeye istekli,
coşkulu,
•Girişimci, yaratıcı
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Bilgisayar öğretmeni sınıfta görev
yapar, görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı gürültüsüz ve tozdan
arındırılmıştır.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Daha önceki yıllarda eğitimi verilen
Bilgisayar Öğretmenliği, Bilgisayar Sistemleri Öğretmenliği, Bilgisayar ve
Kontrol Öğretmenliği, Elektronik ve Bilgisayar öğretmenliği bölümleri ve halen
öğrenci alan Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği bölümleri
mesleğin eğitim yerleridir. Ayrıca üniversitelerin Bilgisayar Mühendisliği,
Matematik-Bilgisayar, İstatistik ve Bilgisayar Bilimleri, Bilgisayar
Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri, Bilgi Teknolojileri lisans programlarını
bitirenlerden Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programını
veya Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) işbirliği ile
açılan/açılacak Pedagojik Formasyon Programını başarı ile tamamlayanlar, lise
ve dengi okullarda Bilgisayar Öğretmeni olarak atanabilirler.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
•Lise veya dengi okul mezunu olmak,
•Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS)’de
yeterli “YGS-1” puan almak.
•Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi
(ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda
“Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği” lisans programı ile
ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih etmek gerekmektedir. Bu
yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Fen, Fen Bilimleri,
Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler alanlarından mezun iseler YGS sonuçlarına
göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun
olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle
yerleştirilmektedirler.
•Meslek liselerinin Bilgisayar,
Bilgisayar Programcılığı, Bilgisayar Yazılım/Bilgisayar Yazılımı, Bilişim
Teknolojileri, Bilgisayar Donanımı, Bilgisayar İşletimi, Bilgisayar İşletimi
Teknisyenliği alan dal veya bölümlerinden mezun olanlar bu programı tercih
etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara
göre öncelikle yerleştirilmektedirler.
•Bilgi Güvenliği Teknolojisi, Bilgi
Teknolojileri, Bilgisayar, Bilgisayar Donanımı, Bilgisayar Operatörlüğü,
Bilgisayar Operatörlüğü ve Teknikerliği, Bilgisayar Programcılığı, Bilgisayar
Teknolojisi, Bilgisayar Teknolojisi ve Programlama, Bilgisayar ve Enformasyon
Sistemleri, Bilişim ve İletişim Teknolojisi, İnternet ve Ağ Teknolojileri,
Bilgisayar Teknolojileri ve Bilişim Sistemleri, Bilişim Sistemleri ve
Teknolojileri, Bilgi Yönetimi, Coğrafi Bilgi Sistemleri, Haberleşme, Haberleşme
Teknolojisi, Telekomünikasyon, Web Teknolojileri ve Programlama önlisans programlarını
başarı ile bitirenler de ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı
oldukları takdirde Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği programına
dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. Bu
bölüm öğrencileri ikinci ve üçüncü sınıfta sanayi stajı, son sınıfta ise meslek
liselerinde öğretmenlik uygulaması stajı yapmaktadır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara
alanlarıyla ilgili Lisans Diploması ve Teknik Öğretmen unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Teknik Eğitim Fakültelerinin söz
konusu bölümlerini bitirenler, kamu ve özel kurum ve kuruluşlarına bağlı,
Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Okulları ile Çıraklık ve Yaygın Eğitim
kurumlarının Bilgisayar bölümlerinde, atölye ve meslek dersi öğretmeni olarak
çalışabilirler. Meslek alanı ile ilgili her tür ve seviyedeki kamu ve özel
sektörde teknik eleman olarak da görev alabilirler. Ayrıca kendi işini kurarak
işveren olarak çalışma şansına sahiptir. Özel dershanelerde çalışabilirler. Ülkemizin
mesleki ve teknik öğretim okulları ile Çıraklık ve Yaygın Eğitim kurumlarındaki
gelişme ve yaygınlaşma ile endüstrideki teknolojik gelişmelere paralel olarak
Bilgisayar meslek alanında atölye ve meslek dersleri öğretmeni ile teknik
eleman ihtiyacının sürekli artış göstermesi karşısında işsizlik söz konusu
değildir.
EĞİTİM SÜRESİNCE KAZANÇ
Meslek eğitimi süresince kazanç söz
konusu değildir. Ancak koşulları uygun olan öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve
Yurtlar Kurumu’nun imkânlarından veya çeşitli kuruluşların burslarından yararlanabilirler.
Tercihlerinde öğretmenlik programını ilk beş tercihinde gösteren ve bu programa
yerleştirilen adaylara, kontenjan durumuna göre Milli Eğitim Bakanlığı’nca burs
verilmektedir. Bu konudaki duyuru her yıl yayınlanan Sınav Kılavuzu’nda yer
almaktadır.
EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
Eğitim sonrasında, öncelikle Milli
Eğitim Bakanlığına bağlı mesleki ve teknik öğretim okul ve kurumlarında atölye
ve meslek dersi öğretmeni olarak görev alanlar, maaş, yan ödeme ve ek ders
ücreti alırlar. (Teknik eleman olmaları sebebi ile 8. derecenin 1. kademesinden
göreve başlarlar.) Görev yaptıkları okul bünyesinde Döner Sermaye İşletmesi
faaliyetleri kapsamında sipariş işler yaparak aylık gelirini artırma imkânına
da sahiptirler. Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim
öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır. Diğer kamu ve özel kurum
ve kuruluşlarda görev almak istemesi halinde, aldığı görevin niteliğine göre
ücretlerde değişkenlik olabilmektedir.
İŞ HAYATINDA İLERLEME
Mesleki ve teknik öğretim okullarında
atölye ve meslek dersi öğretmeni olarak göreve başlarlar. Milli Eğitim
Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik yapabilmektedir
(Müdür, Müdür Yardımcısı vb.). Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca
yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı oldukları takdirde alanlarında
müfettişlik yapabilirler. Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda
başöğretmen ve uzman öğretmen olabilirler.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder