TANIM
Seramik hammaddesinden mutfak, banyo
ve süs eşyaları yapan, bu malzeme ve eşyaların üzerine özgün çalışmalar veya
eski çini motiflerinden yararlanarak desen, biçim tasarlayan ve uygulayan
kişidir.
GÖREVLER
•Ürünlerin biçimlendirileceği model ve
kalıpları hazırlar,
•Seramik çamurunu hazırlar,
akışkanlığını ve yoğunluğunu kontrol eder,
•Hazırladığı çamuru biçimlendirir ve
süsler,
•Şekil verilen çamuru fırında pişirir,
•Uygun desenleri, çeşitli boya ve
fırçalar kullanarak ürün üzerine çizer,
•Şekil verilmiş seramiğin üzerine sır
adı verilen parlak maddeyi sürer ve son haline gelmesi için tekrar fırında
pişirir.
KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN
•Seramik çamuru (Kaolin, kil, kuars
v.b)
•Kalıp yapımı için alçı, arap sabunu,
•Spatül, sistre, bıçak, sünger ve
değişik kazıyıcı aletler,
•Modelaj kalemleri,
•Fırın,
•Seramik fırçaları,
•Seramik boyaları,
•Aydınger ve eskis kâğıtları,
•Çeşitli boyalar ve kimyasal maddeler.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
•Güzel sanatlara ilgili ve bu alanda
başarılı,
•Gözü ve eli eşgüdüm halinde
kullanabilen,
•Yaratıcı,
•Şekil uzay ilişkilerini görebilen,
•Ayrıntılara dikkat edebilen,
•Tasarlama ve çizim yeteneği
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Çinicilik ve Seramik Teknisyenleri,
çini ve seramik ürünleri imal eden atölye ve fabrikalarda çalışırlar.
İsterlerse kendileri de atölye kurabilirler. Çalışma ortamları tozlu, ıslak,
çamurlu ve kirli olup, bazen sıcak ve kokuludur. Çalışırken daha çok
malzemelerle ilgilendiği için başkalarıyla iletişime az gereksinim duyar.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi, mesleki ve teknik
ortaöğretim okul/kurumlarının Seramik Ve Cam Teknolojisi alanı Çinicilik
dalında verilmektedir. Ayrıca, yeterli sayıda müracaat olması durumunda mesleki
eğitim merkezlerinde de “Seramik Ve Cam Teknolojisi” alanı “Çinicilik” dalında verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
•Ortaokulu tamamlamış olmak,
•Milli Eğitim Bakanlığınca okul
türlerine ve alan/dala göre belirlenen giriş koşullarını taşımak.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
•Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
•Ortak genel kültür dersleri 9.
sınıfta verilmekte olup yıl sonunda öğrenci alanını belirler.
•Alanda yer alan tüm dallara yönelik
ortak yeterlikleri kazandıran dersler ağırlıklı olarak 10. sınıfta
verilmektedir.
•10. sınıfın sonunda, bölgesel ve
sektörel ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen ve fizikî kapasitesi ile
öğrencilerin ilgi ve istekleri de dikkate alınarak dal seçimi yapılmaktadır.
•Dala ait yeterlikleri içeren dersler
11. ve 12. sınıfta verilmektedir.
•Mesleki eğitim, okulda
teorik/uygulamalı, işletme ve atölye ortamlarında ise uygulamalı olarak
verilmektedir.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA
Meslek eğitimini bitirenler meslek
lisesi diploması verilmektedir. Ayrıca; 3308 sayılı kanunda belirtilen hükümler
doğrultusunda, ustalık belgesinin yetki ve sorumluluklarını taşıyan
mesleklerinde bağımsız işyeri açma belgesi de verilmektedir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Bu elemanlar özel sektöre ait seramik
işletmelerinin dökümhane, fırınlama, sırlama, korlama, alçı ve kalıp
bölümlerinde, karo üretim fabrika ve atölyelerinde çalışabilirler veya
kendileri de atölye açabilirler. Çinicilik ve seramik teknisyenleri işsiz
kalmaları durumunda porselen sektöründe de iş olanağına sahiptirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE KAZANÇ
3308 sayılı “Mesleki Eğitim Kanunu”
gereğince, işletmelerde mesleki eğitim gören öğrencilere, işletmelerce asgari
ücretin net %15 veya %30’undan az olmamak üzere ücret verilir. Eğitim gören
öğrencilerin iş kazası ve meslek hastalıkları ile ilgili sigorta primleri
devletçe karşılanır. Öğrenciler, mesleki eğitim yaptıkları işletmelerin sosyal
imkânlarından faydalanır.
EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
Değişik firmalara göre en az asgari
ücret düzeyinde ücret alırlar. Bu ücret çalışılan işyerine, yapılan üretime ve
kişinin yeteneğine göre artmaktadır.
MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME
Mezunlar, yükseköğretime giriş
sınavlarında başarılı oldukları takdirde, ÖSYS kılavuzunda belirtilen
programlara yerleştirilebilirler.
İŞ HAYATINDA İLERLEME
Çalıştığı kurum, kuruluş ve
işletmelerde ustabaşı ve şef olabilirler.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder