TANIM
Çalıştığı eğitim kurumunda,
öğrencilere coğrafya ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Coğrafya konusu ile ilgili hangi
bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci
gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim
programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir. Coğrafya öğretmeni, bu program
çerçevesinde,
•Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun
bir çalışma planı hazırlar,
•Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu
planı uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
•Öğrencilerin başarılarını
değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
•Eğitici kol çalışmalarında görev
alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler,
•Öğrencilerin gelişimlerini izler,
sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
•Alanı ile ilgili gelişmeleri izler,
bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
•Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen
ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
•Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin
alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle ilişkilerini sağlamaya
çalışır.
KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN
•Yıllık müfredat programı, günlük
çalışma planları, not defteri, yoklama defteri,
•Ders kitapları,
•Okul araç ve gereçleri, Ders araç ve
gereçleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Coğrafya öğretmeninin hem alanı ile
hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
Coğrafya öğretmeni olmak isteyenlerin;
•Şekil ve uzay ilişkilerini görebilme
yeteneğine sahip,
•Sözlü ifade gücüne sahip,
•Sosyal bilimlere ilgili ve bu alanda
başarılı,
•Düşüncelerini başkalarına açık bir
biçimde aktarabilen,
•İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
•Dikkatli, işine özen gösteren,
•Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve
çözüm yolları bulmaya çalışan,
•İnsanlarla iyi iletişim kurabilen;
sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
•Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini
anlayabilen,
•Kendini geliştirmeye istekli,
coşkulu, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Coğrafya öğretmeni, sınıfta görev
yapar. Görevini genellikle ayakta yürütür.
Çalışma ortamı biraz gürültülü ve tozludur.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleki eğitim üniversitelere bağlı
eğitim fakültelerinin "Coğrafya Öğretmenliği" bölümlerinde verilmektedir.
Ayrıca üniversitelerin “Coğrafya Bölümü” programını bitirenlerden Ortaöğretim
Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programını veya Milli Eğitim Bakanlığı
Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) işbirliği ile açılan/açılacak Pedagojik Formasyon
Programını başarı ile tamamlayanlar, lise dengi okullarda Coğrafya Öğretmeni
olarak atanabilirler.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
•Lise veya dengi okul mezunu olmak,
•ÖSYS kılavuzunda belirtilen şartları
taşımak.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Eğitim fakültelerinin coğrafya
öğretmenliği bölümlerinde 5 yıl süreli eğitim verilmektedir. Bölümde temel
coğrafya dersleri ile birlikte genel kültür dersleri ve pedagojik formasyon
dersleri verilmektedir. Pedagojik formasyon öğretmenlik
mesleğinin temel unsurlarındandır. Bu alandaki dersler şunlardır: Eğitime
Giriş, Eğitim Psikolojisi, Genel ve Özel Öğretim Yöntemleri, Eğitim
Sosyolojisi, Ölçme ve Değerlendirme, Rehberlik. Öğrenciler eğitimleri sırasında
okullarda uygulama yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara
“Coğrafya öğretmenliği” Lisans Diploması
verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Bu bölümü bitirenler Milli Eğitim
Bakanlığına bağlı okullarda (İlköğretim okulu,
ortaokul, lise ve meslek liseleri) çalışırlar. Bunun yanı sıra dershane
vb. kuruluşlarda görev yapabilirler. Kendi branşı dışında ayrıca aylık
karşılığı okutabileceği dersler; coğrafya, Türkiye coğrafyası fiziki, Türkiye beşeri ve ekonomik
coğrafyası, ülkeler coğrafyası, sosyal bilgiler jeoloji, çevre ve insan Turizm,
Çevre sistemleri derslerine de girebilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE KAZANÇ
Bu programı ilk beş tercihinde
gösteren ve bu programa yerleştirilen adaylardan belirli sayıda olanlara Milli
Eğitim Bakanlığı'nca burs verilmektedir. Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi
ve Yurtlar Kurumu’ndan öğrenim ve harç kredisi alabilirler. Vakıfların, kamu ve
özel kurum ve kuruluşların sağladığı burslardan yararlanılabilir.
EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
Eğitim sonunda ‘’Öğretmen’’ olarak
atananlar 657 sayılı Devlet Memurları Yasası’na göre 9. derecenin
1.kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu öğretmenler yan ödeme, ek ders
ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar. Her yıl okullar açılmadan önce, tüm
öğretmenlere eğitim- öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
Özel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile
yaptıkları anlaşmalara göre veya sözleşmelere göre değişik miktarlarda ücret
alabilmektedirler.
MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra üniversite
bünyesinde yüksek lisans yapabilirler.
İŞ HAYATINDA İLERLEME
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek
okullarında görev alanlar idarecilik yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı
vb.). Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik
sınavlarında başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder