TANIM
Farklı mimari yapı yüzeyleri, mekân,
mobilya, iç-dış aksesuarların yüzeyleri, endüstriyel ürün ve dekoratif ürünler
gibi çok çeşitli yüzey tasarımı ve süslemesi projelerini gerçekleştirme
düzeyinde; her türlü yüzey ve mekânı, geleneksel sanatın birikimlerinden
çıkışla, çağdaş bir yaklaşımda değerlendiren ve dekoratif tasarım uygulamaları
ile ilgili gerekli düzenlemeleri yapabilen nitelikli sanat elemanıdır.
GÖREVLER
•Çeşitli yüzey tasarımları öncesi;
uygulamaya dönük, biçim, yapı, işlev, malzeme ile ilgili teknik analizler
yapar, uygulama alternatiflerini araştırır.
•Amaca yönelik, fotoğraf çeker, ölçü
alır, ölçümleri ve gerekli tespitleri çizdiği ayrıntılı krokiye aktarır.
•Yüzeylerin ve uygulama tekniğinin
gerektirdiği araç gereç sarf malzemelerini listeler.
•Renkli grafik proje resimleri
yapar.(illüstrasyon, logo, amblem, broşür, afiş, v.b. )
•Renkli sunum resimleri, basit maket
uygulamaları, basit prototip uygulamaları ve ölçekli yapım resimleri yapar, İş
sürecini planlar.
•Çeşitli yüzeylere, çeşitli resim
teknikleri ile dekoratif ve özgün resimler yapar.
•Çeşitli duvar resimleri(bezeme,
fresk, grafitti, sgrafitto, mozaik, vitray,) için uygulama projesi yapar.
•Tipografik düzenlemeler yapar.
•Boyama-Kesme-yapıştırma vitray
çalışmaları, kurşunlu vitray – alçılı vitray-koparma ve sablaj cam teknikleri
ile vitray tasarım uygulamaları yapar.
•Düz cam, sablajlı cam ve ayna üzerine
cam altı- cam üstü boyama, kumlama tekniklerini uygular.
•Mekânlarda boya ile yapılan dekoratif
süsleme tekniklerini Serbest el ya da şablon yöntemleri uygular.
•Bilgisayarla tasarım ve desen çizimi
(logo, amblem, tipografik ögeler, desen çıkarma, büyültme, küçültme, detay
alma, desen şekillendirme, renk ayırımı) yapar.
•Seramik yüzeylere desen tasarımları
ve boyama uygulamaları yapar.
•Yapılan çalışmaların raporunu
hazırlar, çizim, fotoğraf ve bilgileri tarih ve sıra no vererek dosyalar.
KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN
•Teknik çizim araç gereçleri, (Değişik
türde kâğıtlar, kalem, silgi, altlık, T-Cetveli, gönye, desimetre, pergel,
pistole, kalem, rapido takımı, Fotokopi, diğer büro alet ve malzemeleri, vb.)
•Ölçüm araç gereçleri (katlanır metre,
şerit metre, suterazisi, çekül, profil tarağı, çırpı ipi ip, çivi, çekiç, el
feneri, tebeşir, karbon kağıdı, v.b)
•Bilgisayar ve yazıcısı, tarayıcı,
Dijital kamera, Bilgisayar programları Renkli çizim ve boyama araç gereçleri
(Kuru boya, marker, akvarel, pastel, sulu-guaş boya, akrilik boya, yağlı boya,
boya incelticileri, ekolin, çini mürekkebi, sangın)
•Farklı tipte fırçalar, v.b.
•Yüzey işçiliği araç gereçleri, onarım
gereçleri (merdiven, örtü, toz maskeleri, zımpara kâğıdı, zımpara takozu, tel
zımpara, tel fırça, taraklı ve düz mala,
plastik tirfil, malası, spatula, raspa, kırıcı delici matkap, tornavida, maket
bıçağı alçı, kum, çimento, macun,
tutkal, terazili mastar, eldiven, sünger, vb.)
•Yüzey boyama araç-gereçleri ve
incelticileri, (plastik, akrilik, sentetik, selülozik, su bazlı boyalar, cam
boyası, seramik ve porselen boyası, sprey boya, koruyucu vernikler, boya fırçaları,
boya rulosu, boya kovası, maskeleme bandı, dekorasyon tarakları, boya
ıstampası, temizleme bezi, vb.)
•Resim, tasarım, maket malzemeleri,
(Resim kâğıdı, eskiz kâğıdı, milimetrik kâğıt, karton, mukavva, Yazı
katalogları, kitaplar, dergiler, köpük, asetat, asetat kalemi, cam, plastik,
tahta, maket bıçağı, makas, cam kesici, çivi, çekiç, ıskarpela, pense,
kerpeten, vitray kurşunu, yapıştırıcılar, vb.)
•Çeşitli mozaik gereçleri, yapıştırıcı
ve dolgu gereçleri,
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
•El becerisi gelişmiş,
•Tasarım gücü yüksek,
•Şekiller arasındaki fark ve
benzerlikleri görebilen,
•Sanata ilgili ve yetenekli,
•İyi bir gözlemci, araştırmacı ve
yeniliklere açık
•Renkleri ayırt edebilen
•Ayakta durmayı engelleyici bir sağlık
sorununun olmaması,
•Dikkatli, tedbirli ve sabırlı
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Dekoratif Sanatlar Teknisyenleri,
genellikle büro, atölye vb. kapalı ortamlarda, tarihi binalarda tozlu, boyalı
ortamlarda ve açık havada çalışırlar. Ortam zaman zaman gürültülü ve kirlidir.
Birinci derecede malzeme ile ilgilidirler. Kullandıkları kimyasal maddelerden
dolayı bulundukları ortam tozlu ve kokulu olabilir. Uzun süreli atölye
çalışmalarında ve yaptıkları çalışmaların montaj ve yerleştirme işlemlerinde
görev alabildikleri için güvenlik tedbirleri önemlidir ve bedensel yorgunluk
yaşayabilirler. Çalışırken meslektaşları, grafik tasarımcıları, iç mimarlar,
mimarlar, endüstri tasarımcıları, inşaat mühendisi, diğer
çalışanlarla (sıva-alçı-boya-cam-ahşap-polyester-mozaik işçiliği elemanları gibi)
ve işverenle iletişimde bulunurlar.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi, mesleki ve teknik
ortaöğretim okul/kurumlarının Sanat ve Tasarım alanı Dekoratif Sanatlar dalında
verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
•Ortaokulu tamamlamış olmak,
•Milli Eğitim Bakanlığınca okul
türlerine ve alan/dala göre belirlenen giriş koşullarını taşımak.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
•Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
•Ortak genel kültür dersleri 9.
sınıfta verilmekte olup yıl sonunda öğrenci alanını belirler.
•Alanda yer alan tüm dallara yönelik
ortak yeterlikleri kazandıran dersler ağırlıklı olarak 10. sınıfta
verilmektedir.
•10. sınıfın sonunda, bölgesel ve
sektörel ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen ve fizikî kapasitesi ile
öğrencilerin ilgi ve istekleri de dikkate alınarak dal seçimi yapılmaktadır.
•Dala ait yeterlikleri içeren dersler
11. ve 12. sınıfta verilmektedir.
•Mesleki eğitim, okulda
teorik/uygulamalı, işletme ve atölye ortamlarında ise uygulamalı olarak
verilmektedir.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA
Meslek eğitimini bitirenlere meslek
lisesi diploması verilmektedir. Ayrıca; 3308 sayılı kanunda belirtilen hükümler
doğrultusunda, ustalık belgesinin yetki ve sorumluluklarını taşıyan
mesleklerinde bağımsız işyeri açma belgesi de verilmektedir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Dekoratif Sanatlar Teknisyenleri, mimari restorasyonlar, dekorasyon, duvar resmi atölyeleri, grafik tasarım ve
ambalaj konularında, cam ve seramik endüstrisi, vitray ve alçı atölyeleri ile
desen tasarım ünitelerinde, Vakıflar Genel Müdürlüğü, Kültür Bakanlığı ve
Müzeler gibi kamu kurumlarında görev alabilirler. Ayrıca sahne ve tiyatro
dekoru, promosyon ve hediyelik ürün yüzey süsleme atölyeleri, vb. yerlerde
çalışabilirler. Özel sektörde desinatör olarak, restorasyon şirketlerinde
kalemkar olarak çalışabilirler ve iç mekanda kullanılan süsleyici unsurların
üretimini yapan iş yerlerinde teknik eleman olarak istihdam edilebildikleri
gibi, gerek ara eleman olarak gerekse bağımsız olarak kendilerine ait işyeri ve
atölyelerinde bu alanlarda da hizmet verebilmektedirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE KAZANÇ
3308 sayılı “Mesleki Eğitim Kanunu”
gereğince, işletmelerde mesleki eğitim gören öğrencilere, işletmelerce asgari
ücretin net %15 veya %30’undan az olmamak üzere ücret verilir. Eğitim gören
öğrencilerin iş kazası ve meslek hastalıkları ile ilgili sigorta primleri
devletçe karşılanır. Öğrenciler, mesleki eğitim yaptıkları işletmelerin sosyal
imkânlarından faydalanır.
EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
Okulu bitirenler özel sektörde asgari
ücretle işe başlamaktadırlar. İleriki yıllarda uzmanlaşma ve işindeki başarısı
oranında ücreti artmaktadır. Kamu kuruluşlarında 657 Sayılı Devlet Memurları
Kanununa göre çalışanlar teknik hizmetler sınıfında çalışanların
tazminatlarından yararlanabilmektedirler.
MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME
Meslek liselerinin Sanat ve Tasarım
alanı, Dekoratif Sanatlar dalından mezun
olanlar istedikleri takdirde ÖSYS kılavuzunda belirtilen ön lisans
programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Ayrıca mezunlar, yükseköğretime
giriş sınavlarında başarılı oldukları takdirde, ÖSYS kılavuzunda belirtilen
programlara yerleştirilebilirler.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder