TANIM
Ticaret gemilerinin verimli bir
biçimde işletilmesi ile limanların yönetimi alanında çalışan kişidir.
GÖREVLER
Deniz ulaştırma işletme mühendisi uzak
yol vardiya zabiti veya uzak yol vardiya mühendisi olarak da deniz ticaret
filosunda çalışır ve şu görevleri yapar;
•Gemilerin güvenli bir biçimde
çalıştırılmasını ve işletilmesini sağlar,
•Yüklerin ilgili limana teslim
edilmesini sağlar,
•Limanda deniz ticareti ile ilgili
(brokerlik, forvarderlik, acentelik, sigorta, gümrükler vb.) işleri yürütür,
•Teknik kadrolar ile yönetim kadroları
arasında iletişimi sağlar.
KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN
•Harita,
•Meteoroloji aletleri,
•Gemi makineleri,
•Radar, cayro pusula, manyetik pusula,
GPS vb. gibi seyir aletleri,
•Bilgisayar ve diğer büro malzemeleri
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
•Genel akademik yeteneğe,
•Düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak
ifade edebilme gücüne,
•Sayısal düşünebilme yeteneğine,
•Mekanik yeteneğe sahip,
•Göz ve ellerini eşgüdüm halinde
kullanabilen,
•Bir işi planlayan ve uygulamaya
koyabilen,
•Fen bilimlerine, özellikle matematiğe
ve mekaniğe ilgili, bu alanlarda başarılı,
•Şekiller arasındaki ilişkileri
görebilen ve çizebilen,
•Dikkatli ve sorumluluk sahibi,
•Uzak görüşlü, risk alabilen ve
ticaretten hoşlanan
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Deniz ulaştırma işletme mühendisi,
resmi ve özel deniz taşımacılık şirketlerinde, gemilerde ve limanlarda çalışır.
Denizde açık havada çalışabileceği gibi büro ortamında da çalışır. Çalışma
ortamı; büro olduğu zaman temiz, gemilerde çalıştığı zaman sıcak, soğuk, nemli, tozlu, gürültülü, sarsıntılı, ıslak,
ani ısı değişimi olabilmektedir. Çalışırken birinci derece verilerle
(sayılarla) ilgili olmakla birlikte, gemi makineleriyle de ilgilidir. Ancak işi
gereği insanlarla da iletişim halindedir. Emrinde çalışan personelle, deniz
sigorta şirketi elemanlarıyla, yerli ve yabancı işletmelerin elemanlarıyla
iletişim halindedir. Düşme, boğulma, mali kayıp gibi işin tehlikeleri olabilir.
İşin gereği denizaşırı ülkelere seyahat söz konusu olabilir.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi; yükseköğretim
kurumlarının Mühendislik Fakülteleri, Denizcilik Fakülteleri ve Deniz Bilimleri
Fakültelerinin "Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği" bölümünde
verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
•Lise veya dengi okul mezunu olmak,
•ÖSYS (Öğrenci, Seçme ve Yerleştirme
Sistemi) Kılavuzunda belirtilen şartları taşımak.
•Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim
Önlisans Programlarının; Dikey Geçiş Sınavı (DGS) kılavuzunda belirtilen
bölümlerinden mezun olanlar, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda
başarılı oldukları takdirde “Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği” lisans
programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. Deniz
ulaştırma işletme mühendisliği programı, denizcilik işletmelerinin teknik
kadroları ile sosyal bilimler eğitimi görmüş işletmeci kadroları arasındaki
ilişkiyi kurabilecek donanımdaki yönetim elemanları yetiştirme amacına
yöneliktir. Uluslararası STCW sözleşmesi gereği her ülke aynı konuları okutur.
Eğitim süresince mesleki dersler ağırlıklı olarak verilmektedir.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA
Eğitimini başarı ile bitirenlere
"Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Lisans Diploması" verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Resmi ve özel deniz ticaret
firmalarında, liman ve liman işletme kuruluşlarında, uluslararası sularda
çalışan acente ve şirketlerde, denizcilikle ilgili sigorta ve finans
kuruluşlarında, kaptan veya gemi makine mühendisi olarak gemilerde
çalışabilirler.
Günümüz dünya ticaretinin % 85'inin denizyoluyla
gerçekleştirilmesi, üç yanı denizlerle çevrili ve denizciliğin gelişmesine
uygun şartlara sahip olan ülkemizin ekonomik kalkınmasında denizcilik
sektörünün önemini ortaya çıkarmaktadır. Deniz sektörü, deniz yoluyla yapılan
bir taşıma faaliyetinin ötesinde, limancılık, işletmecilik, gemi yapımı,
uluslararası anlaşmalar ve pazarlamalar, deniz sigortacılığı ve hukuku,
makinecilik vb. birçok faaliyetleri içermektedir. Uluslararası düzeyde çok
yönlü rekabet ve çalışma şartları altında bulunan denizcilik sektöründe gerek
kara ve gerekse denizde çalışabilecek üst düzey elemanlara ihtiyaç vardır.
Özellikle son yıllarda denizciliğe yapılan teşviklerle, uluslararası
katkılarla, uluslararası düzeyde gelişmelere açılan denizcilik sektörümüz,
mezunlara geniş çalışma alanı vermektedir.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığınca onaylanan eğitim kurumlarından eğitim alıp, eğitim sonunda “Eğitim
Katılma Belgesi” ile Bakanlıkça açılan İş Güvenliği Uzmanlığı Sınavında 70 ve
üzeri puan alanlar İş Güvenliği Uzmanı Belgesi almaya hak kazanarak, İş
Güvenliği Uzmanı olarak da çalışabilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE KAZANÇ
Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel
Müdürlüğünün tüm yüksek öğrenim öğrencilerine verdiği kredi haricinde herhangi
kazanç söz konusu değildir. Başarılı öğrenciler çeşitli kurumların burslarından
yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
Mesleki eğitimin tamamlanmasından
sonra denizcilik sektöründe işe giren elemanlardan denizde çalışanlar en az
1200, karada çalışanlar ise en az 600 (dolar) kazanç elde ederler.
MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra yüksek
lisans, doktora yapabilir, araştırma görevlisi olabilir ve akademik kariyer
yapabilirler.
İŞ HAYATINDA İLERLEME
Karada çalışanlar, çalıştıkları
işyerlerinde yöneticilik, müdürlük, işletme ya da şirket müdürlüğüne kadar
yükselebilirler.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder