Sayfalar

DENİZ ULAŞTIRMA VE İŞLETME TEKNİKERİ

TANIM

Uzak yola giden gemilerin yönetimi ile ilgili görevleri yapan kişidir.

GÖREVLER

•Deniz taşıt araçları ile yapılan taşımalarda yükün gemiye alınması ve gemiden boşaltılması işlerini yapar,
•Alınan yükün limanlarda ilgililere teslimini yapar,
•Geminin seyri ve geminin yönetimi ile ilgili işleri yürütür.

KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN

•Dürbün,
•Teleskop,
•Bilgisayar,
•Puantaj kartları,
•Manifesto (Alınan malın ayrıntılı olarak gösterildiği miktar, adet, ağırlık vb. belge)
•“Güverte Jurnali”
•Manyetik ve cayro pusula,
•Dümen ve oto-pilot,
•Telsiz haberleşme cihazları,
•Notik yayınlar (harita ve ilgili seyir yardımcı kitaplar)
•Elektronik seyir cihazları (GPS, radar, vb.)
•Meteorolojik yayınları takip eden cihazlar,
•Yükleme/boşaltma için kullanılan güverte ekipmanları (vinç, kreyn, sapanlar, vb)

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

•Açık denizlerde ve ticari gemilerde çalışmaktan sıkılmayan,
•Hem fizik, matematik gibi fen derslerine, hem de ekonomi ve hukuk gibi sosyal bilim derslerine ilgi duyan,
•Uzun süre evlerinden ayrı kalabilecek psikolojik yapıya ve denizlerde görev yapabilecek düzeyde fiziksel özelliğe sahip,
•Dikkatli ve tedbirli,
•Makinelerle çalışmaktan hoşlanan,
•Sabırlı, işbirliğine açık ve sorumluluk taşıyabilen 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Deniz Ulaştırma ve İşletme teknikeri açık denizlerdeki gemilerde çalışırlar. Çalışma ortamı açık alan ve sessizdir. Bazen kapalı ortamda da çalışırlar. Görev yaparken; Deniz ve liman işletme teknikeri, gemi kaptanı, yolcular, çalışma arkadaşları, meslektaşlarıyla sürekli iletişim halinde bulunurlar.

MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi, meslek yüksekokullarının “Deniz Ulaştırma ve İşletme” bölümünde verilmektedir.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

•Lise veya dengi okul mezunu olmak,
•Meslek liselerinin, ÖSYS kılavuzunda belirtilen bölümlerinden mezun olanlar “Deniz Ulaştırma ve İşletme” önlisans programına sınavsız geçiş için başvurabilirler.
•Ayrıca mezunlar, yükseköğretime giriş sınavlarında başarılı oldukları takdirde, ÖSYS kılavuzunda belirtilen programlara yerleştirilebilirler.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Meslek Yüksekokullarında eğitim süresi 2 yıldır. Eğitim süresince; mesleğin gerektirdiği nitelikler göz önünde bulundurularak teorik ve uygulamaya yönelik bilgiler verilir. Açık denizlerde çalışan ticari gemilerde 1 ay staj (okul stajı) yapmak zorunludur.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara "Deniz Ulaştırma ve İşletme Önlisans Diploması" verilir.

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Deniz Ulaştırma ve İşletme Teknikeri deniz nakliyat şirketinde,  özel denizcilik şirketlerinde, Turizm sektöründe görev alabilirler, eğitimin verildiği okul sayısı sınırlı olduğundan ve üç tarafı denizlerle çevrili ülkemizde deniz ticareti gün geçtikçe önemini artırdığından dolayı iş bulma olanakları (yerli ve yabancı firmalarda) oldukça fazladır.

EĞİTİM SÜRESİNCE KAZANÇ

Meslek eğitimi boyunca isteyen öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu’nun sağlamış olduğu kredi ve yurt hizmetlerinden faydalanırlar.

EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

Kamu sektöründe çalışanlar teknik hizmetler sınıfından ücret almakta ve yıllık artışlardan faydalanmaktadır. Özel sektörde çalışanların ücretleri firmalara göre değişiklik göstermektedir. İş deneyimi, yabancı dil, verimlilik gibi kıstaslar ücrette önemli rol oynamaktadır. Ayrıca sözleşmeye bağlı olarak bazı sosyal yardımlar da verilmektedir.

MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME

Deniz Ulaştırma ve İşletme önlisans programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, “Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavında (DGS)” başarılı oldukları takdirde; ÖSYS kılavuzunda belirtilen programlara kontenjan dâhilinde dikey geçiş yapabilirler.

İŞ HAYATINDA İLERLEME

Deniz Ulaştırma ve İşletme önlisans mezunları,
•12 aylık deniz stajını tamamladıktan sonra gemi adamları sınav merkezi tarafından yapılan Vardiya Zabiti sınavına girebilmektedirler. Sınavda başarılı olan “Vardiya Zabiti”,
•En az VHF haberleşmesi yapabilecek yeterlikte olduğunu gösteren onaylanmış bir sertifikası bulunanların idarenin öngördüğü birinci zabitlik sınavında başarılı olmaları veya 2 yıl denizde vardiya zabitliği yaptıktan sonra idarenin onaylayacağı bir İngilizce eğitim programının tamamlaması koşuluyla “Birinci Zabit”,
•En az VHF haberleşmesi yapabilecek yeterlikte olduğunu gösteren onaylanmış bir sertifikası bulunanların idarenin öngördüğü kaptanlık sınavında başarılı olmaları veya Birinci Zabit yeterliği ile iki yıl denizde birinci zabitlik yapanlar “Kaptan”  olabilirler.
•Liman başkanlıklarına başvurarak; denizde kişisel can kurtarma teknikleri, temel ilkyardım, tıbbi bakım, yangın önleme ve yangınla mücadele, ileri yangınla mücadele, can kurtarma araçlarını kullanma yeterliği, personel güvenliği ve sosyal sorumluluk sertifikaları ile zabit olduklarında tankerlerle ilgili tanıtım ve işlem sertifikaları ve RO-RO gemilerinde çalışacak personel için gerekli olan sertifikaları herhangi bir kursa gitmeksizin alabilmektedirler.
•Denizde çalışmak istemeyenler; denizcilik firmalarının operasyon, kiralama ve acentecilik departmanlarında deniz ulaştırma işletmecisi olarak görev yapma olanakları vardır.

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder