TANIM
Uzak yola giden gemilerin yönetimi ile
ilgili görevleri yapan kişidir.
GÖREVLER
•Deniz taşıt araçları ile yapılan
taşımalarda yükün gemiye alınması ve gemiden boşaltılması işlerini yapar,
•Alınan yükün limanlarda ilgililere
teslimini yapar,
•Geminin seyri ve geminin yönetimi ile
ilgili işleri yürütür.
KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN
•Dürbün,
•Teleskop,
•Bilgisayar,
•Puantaj kartları,
•Manifesto (Alınan malın ayrıntılı
olarak gösterildiği miktar, adet, ağırlık vb. belge)
•“Güverte Jurnali”
•Manyetik ve cayro pusula,
•Dümen ve oto-pilot,
•Telsiz haberleşme cihazları,
•Notik yayınlar (harita ve ilgili
seyir yardımcı kitaplar)
•Elektronik seyir cihazları (GPS,
radar, vb.)
•Meteorolojik yayınları takip eden
cihazlar,
•Yükleme/boşaltma için kullanılan
güverte ekipmanları (vinç, kreyn, sapanlar, vb)
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
•Açık denizlerde ve ticari gemilerde
çalışmaktan sıkılmayan,
•Hem fizik, matematik gibi fen
derslerine, hem de ekonomi ve hukuk gibi sosyal bilim derslerine ilgi duyan,
•Uzun süre evlerinden ayrı kalabilecek
psikolojik yapıya ve denizlerde görev yapabilecek düzeyde fiziksel özelliğe
sahip,
•Dikkatli ve tedbirli,
•Makinelerle çalışmaktan hoşlanan,
•Sabırlı, işbirliğine açık ve
sorumluluk taşıyabilen
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Deniz Ulaştırma ve İşletme teknikeri
açık denizlerdeki gemilerde çalışırlar. Çalışma ortamı açık alan ve sessizdir.
Bazen kapalı ortamda da çalışırlar. Görev yaparken; Deniz ve liman işletme
teknikeri, gemi kaptanı, yolcular, çalışma arkadaşları, meslektaşlarıyla
sürekli iletişim halinde bulunurlar.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi, meslek
yüksekokullarının “Deniz Ulaştırma ve İşletme” bölümünde verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
•Lise veya dengi okul mezunu olmak,
•Meslek liselerinin, ÖSYS kılavuzunda
belirtilen bölümlerinden mezun olanlar “Deniz Ulaştırma ve İşletme” önlisans
programına sınavsız geçiş için başvurabilirler.
•Ayrıca mezunlar, yükseköğretime giriş
sınavlarında başarılı oldukları takdirde, ÖSYS kılavuzunda belirtilen
programlara yerleştirilebilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Meslek Yüksekokullarında eğitim süresi
2 yıldır. Eğitim süresince; mesleğin gerektirdiği nitelikler göz önünde
bulundurularak teorik ve uygulamaya yönelik bilgiler verilir. Açık denizlerde
çalışan ticari gemilerde 1 ay staj (okul stajı) yapmak zorunludur.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara
"Deniz Ulaştırma ve İşletme Önlisans Diploması" verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Deniz Ulaştırma ve İşletme Teknikeri
deniz nakliyat şirketinde, özel
denizcilik şirketlerinde, Turizm sektöründe görev alabilirler, eğitimin
verildiği okul sayısı sınırlı olduğundan ve üç tarafı denizlerle çevrili
ülkemizde deniz ticareti gün geçtikçe önemini artırdığından dolayı iş bulma
olanakları (yerli ve yabancı firmalarda) oldukça fazladır.
EĞİTİM SÜRESİNCE KAZANÇ
Meslek eğitimi boyunca isteyen
öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu’nun sağlamış olduğu kredi ve
yurt hizmetlerinden faydalanırlar.
EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
Kamu sektöründe çalışanlar teknik
hizmetler sınıfından ücret almakta ve yıllık artışlardan faydalanmaktadır. Özel
sektörde çalışanların ücretleri firmalara göre değişiklik göstermektedir. İş
deneyimi, yabancı dil, verimlilik gibi kıstaslar ücrette önemli rol
oynamaktadır. Ayrıca sözleşmeye bağlı olarak bazı sosyal yardımlar da
verilmektedir.
MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME
Deniz Ulaştırma ve İşletme önlisans
programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, “Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavında
(DGS)” başarılı oldukları takdirde; ÖSYS kılavuzunda belirtilen programlara
kontenjan dâhilinde dikey geçiş yapabilirler.
İŞ HAYATINDA İLERLEME
Deniz Ulaştırma ve İşletme önlisans
mezunları,
•12 aylık deniz stajını tamamladıktan
sonra gemi adamları sınav merkezi tarafından yapılan Vardiya Zabiti sınavına
girebilmektedirler. Sınavda başarılı olan “Vardiya Zabiti”,
•En az VHF haberleşmesi yapabilecek
yeterlikte olduğunu gösteren onaylanmış bir sertifikası bulunanların idarenin
öngördüğü birinci zabitlik sınavında başarılı olmaları veya 2 yıl denizde
vardiya zabitliği yaptıktan sonra idarenin onaylayacağı bir İngilizce eğitim
programının tamamlaması koşuluyla “Birinci Zabit”,
•En az VHF haberleşmesi yapabilecek
yeterlikte olduğunu gösteren onaylanmış bir sertifikası bulunanların idarenin
öngördüğü kaptanlık sınavında başarılı olmaları veya Birinci Zabit yeterliği
ile iki yıl denizde birinci zabitlik yapanlar “Kaptan” olabilirler.
•Liman başkanlıklarına başvurarak;
denizde kişisel can kurtarma teknikleri, temel ilkyardım, tıbbi bakım, yangın
önleme ve yangınla mücadele, ileri yangınla mücadele, can kurtarma araçlarını
kullanma yeterliği, personel güvenliği ve sosyal sorumluluk sertifikaları ile
zabit olduklarında tankerlerle ilgili tanıtım ve işlem sertifikaları ve RO-RO
gemilerinde çalışacak personel için gerekli olan sertifikaları herhangi bir
kursa gitmeksizin alabilmektedirler.
•Denizde çalışmak istemeyenler;
denizcilik firmalarının operasyon, kiralama ve acentecilik departmanlarında
deniz ulaştırma işletmecisi olarak görev yapma olanakları vardır.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder