TANIM
İş talimatı doğrultusunda, desen
hazırlayabilen, malzemeleri belirleyen, temin eden, elde ya da makinede nakış
tekniklerini kullanarak çeşitli zemin üzerine işleme yapma bilgi ve becerisine
sahip nitelikli kişidir.
GÖREVLER
•Kum iğnesi, astragan iğnesi, blonya
iğnesi, çin iğnesi, aplike, beyaz iş, Türk işi ve hesap işi, Maraş işi, Antep
işi, kadife işi, çöp işi, tül işi, basit nakış iğneleri ve yardımcı iğne
tekniklerine uygun deseni tespit eder.
•Desen ve tekniğe uygun kumaşı seçer.
•Kumaşın ölçüsüne göre desenle uygun
bir kompozisyon belirler.
•Desen veya motifi parşömen kâğıt
üzerine çizer.
•Kumaş cinsine göre desenleri çizme,
delme, sayma, teyelleme, ütüleme, oyma ve kopya kâğıdı gibi değişik teknikler
yardımı ile kumaşa geçirir.
•Uygulanacak tekniğe göre kumaşı
kasnağa takar.
•Seçilen iplikleri makineye takar ve
gerekli ayarlarını yapar.
•Makinede belirlenen motif veya deseni
kumaşa işler.
•Otomatik makinelerdeki hazır motif ve
desenleri kumaşa işler.
•Gerektiğinde yapılan işin kenar
kısımlarına piko çeker ve kenar temizleme tekniklerini uygular.
•İplik yerine boncuk veya benzeri
dekoratif malzemeler de kullanır.
•Kullanılan makine ve ekipmanların
bakım ve temizliğini yapar.
•Ürün maliyet hesabı yapar.
•İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin
faaliyetleri uygular.
•Kalite Yönetim Sistemi kurallarına
uygun çalışır.
•Mesleki gelişim faaliyetlerinde
bulunur.
KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN
•El tipi veya sanayi tipi dikiş
makinesi,
•Kumaş deri gibi tekstil malzemeleri,
•Makas, mezura, yüksük,
•Overlok makinesi,
•Düğme, kanca, kopça,
•Kasnak,
•İğne, tığ, pul, boncuk, tel kırma
teli
•Ütü,
•İplik,
•Kopya kâğıdı.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
•Ellerini, gözlerini ve ayaklarını eş
güdümle kullanabilen,
•Yaratıcı ve estetik değerlendirme
gücüne sahip,
•Detaylara özen gösteren,
•Dikkatli ve sabırlı,
•İşbirliği yapabilen, ekip çalışmasına
yatkın,
•Renkleri ayırt edebilen,
•Şekiller arasında benzerlikleri ve
farklılıkları algılayabilen,
•Yeniliklere açık,
•Zamanını iyi kullanabilen,
•Temiz ve düzenli çalışma
alışkanlığına sahip,
•Pratik çözümler üretebilen,
•Ayakta ve eğilerek çalışabilecek
kadar dayanıklı
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Meslek uzun süre ve kapalı yerde
çalışabilmeyi gerektirmekte; ayrıca vardiya sistemi uygulanabilmektedir.
Meslekte, bir ürünün olabildiğince aynı kişi tarafından bitirilmesi önem
taşımaktadır. El nakışında, bireylerin el işleri ve tarzları arasında farklılık
oluşabileceği için bir ürünü bir kişinin tamamlamasına özellikle dikkat
edilmelidir.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi; mesleki ve teknik
ortaöğretim okul/kurumlarının “El Sanatları Teknolojisi” alanının “El ve Makine
Nakışı” dalında verilmektedir. Yeterli sayıda müracaat olması durumunda mesleki
eğitim merkezlerinde de “El Sanatları Teknolojisi” alanı “El ve Makine Nakışı”
dalında mesleğin eğitimi verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
•İlköğretim okulu mezunu olmak,
•Milli Eğitim Bakanlığınca okul
türlerine ve alan/dala göre belirlenen giriş koşullarını taşımak.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
•Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
•Ortak genel kültür dersleri 9.
sınıfta verilmekte olup yıl sonunda öğrenci alanını belirler.
•Alanda yer alan tüm dallara yönelik
ortak yeterlikleri kazandıran dersler ağırlıklı olarak 10. sınıfta
verilmektedir.
•10. sınıfın sonunda, bölgesel ve
sektörel ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen ve fizikî kapasitesi ile
öğrencilerin ilgi ve istekleri de dikkate alınarak dal seçimi yapılmaktadır.
•Dala ait yeterlikleri içeren dersler
11. ve 12. sınıfta verilmektedir.
•Mesleki eğitim, okulda
teorik/uygulamalı, işletme ve atölye ortamlarında ise uygulamalı olarak
verilmektedir.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA
Meslek eğitimini bitirenlere meslek
lisesi diploması verilmektedir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Teknolojik gelişmeler paralelinde,
nakışçılık mesleğinde verimliliğin arttığı gözlenmektedir. Özellikle elde
kullanılan makinelerin yerini elektronik makinelerin alması, desen çizimlerinde
bilgisayardan yararlanılması, bir makinede 15’e kadar iğne kullanılabilmesi,
makinelerin işleme alanının genişlemesi vb. teknolojik gelişmeler göze
çarpmaktadır. Küçük ölçekli atölyelerin kapanması ve işletme boyutlarının
büyümesi yönünde bir eğilim olduğu görülmektedir. El nakışları, makinede
yapılan nakışlara göre daha kaliteli olmakta ve daha uzun süre
kullanılabilmektedir. El nakışlarına olan talebin eskiye oranla arttığı dikkati
çekmektedir.
Bu alandan mezun olan öğrenciler nakış yapan işletmelerde, moda
evlerinde, el nakışı ve makine nakışı üretimi yapan atölyelerde, desen çizimi
yapan firmalarda, perdecilerde, yorgancılarda, çeyiz yapan işletmelerde,
gelinlikçilerde, turistik eşya üretimi yapan firmalarda, kendi işyerlerinde
veya evlerinde çalışma imkânları vardır.
EĞİTİM SÜRESİNCE KAZANÇ
3308 sayılı “Mesleki Eğitim Kanunu”
gereğince, işletmelerde mesleki eğitim gören öğrencilere, işletmelerce asgari
ücretin net %15 veya %30’undan az olmamak üzere ücret verilir. Eğitim gören
öğrencilerin iş kazası ve meslek hastalıkları ile ilgili sigorta primleri
devletçe karşılanır. Öğrenciler, mesleki eğitim yaptıkları işletmelerin sosyal
imkânlarından faydalanır.
EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
Eğitim tamamlandıktan sonra aylık
kazanç asgari ücretin iki katı veya daha fazla olmaktadır. Toplu iş
sözleşmesinin uygulandığı işyerlerinde ise, ücret toplu iş sözleşmesine göre
belirlenmektedir. Kendi işini kuranlarda kazanç daha yükselmekte ancak
değişkenlik göstermektedir.
MESLEKİ EĞİTİMDE İLERLEME
Meslek liselerinin El Sanatları
Teknolojisi” alanının “El ve Makine Nakışı” mezun olanlar istedikleri takdirde,
ÖSYS kılavuzunda belirtilen ön lisans programlarına sınavsız geçiş için
başvurabilirler. Ayrıca mezunlar, yükseköğretime giriş sınavlarında başarılı
oldukları takdirde, ÖSYS kılavuzunda belirtilen programlara
yerleştirilebilirler.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder